Huur opzeggen

Huurt u een woning, garage, parkeerplaats of bedrijfsruimte  van Sint Joseph en wilt u de huur opzeggen? Wij hanteren een opzegtermijn van minimaal een maand. Uw huur opzeggen kunt u gemakkelijk regelen via Mijn Sint Joseph of via onderstaande knop.

Het opzeggen van uw parkeerplaats of garage kunt u ook regelen via Mijn Sint Joseph.

Nu mijn huur opzeggen

Veel gevraagd over huur opzeggen

Ik wil de huur van mijn woning opzeggen. Wat is de opzegtermijn?

U kunt elke dag van de maand de huur van uw woning opzeggen. De opzegtermijn is één maand en de laatste huurdag moet een werkdag zijn. Als u bijvoorbeeld op 13 juli opzegt, dan is de einddatum 13 augustus. Valt uw gekozen datum in het weekend of op een feestdag? Kies dan de werkdag vóór of na die datum. De opzegtermijn geldt ook voor het opzeggen van een parkeerplaats of garage.

Om uw huur op te zeggen gebruikt u de button 'huuropzeggen' op onze website.

Ik huur een winkelruimte van jullie, maar moet mijn winkel tijdelijk sluiten door het coronavirus. Kan ik de huur tijdelijk stopzetten?

Het is erg vervelend dat u tijdelijk uw winkel heeft moeten sluiten. Neemt u contact met ons op om te overleggen wat er mogelijk is. Bel ons op telefoonnummer (0546) 87 58 00 of vul het contactformulier in. 

Kan iemand anders de huur van mijn woning, garage of parkeerplaats opzeggen?

Nee, alleen de huurder die in de huurovereenkomst vermeld staat of een formeel gemachtigde kan de huur opzeggen. Bent u gemachtigd de huur van een ander persoon op te zeggen, dan moet u deze volmacht meesturen met de huuropzegging.

Ik heb mijn huur opgezegd. Wat moet ik allemaal regelen?

U laat de woning leeg en schoon achter en de tuin moet netjes zijn. De werkzaamheden die u moet uitvoeren kunt u teruglezen in de bijlagen ‘oplevering woning’ en ‘checklist schoonmaak’. Deze bijlagen worden meegestuurd bij de bevestiging van uw huuropzegging.

Daarnaast dient u uw verhuizing door te geven aan de gemeente, de belastingdienst voor uw huurtoeslag, verzekering, tv/telefoon/internet-aanbieder, energieleverancier en Vitens. Denk aan het opnemen van de meterstanden bij vertrek. Informeer ook uw inboedelverzekeraar.

Ik heb mijn huur opgezegd (met een einddatum voor het einde van de maand) en krijg nu een betaalverzoek met het huurbedrag voor de hele maand. Moet ik deze wel betalen?

Bij het opzeggen van de huur vervalt de automatische incasso. U krijgt voor de laatste maandhuur een betaalverzoek toegestuurd. Deze kunt u gewoon betalen. In de eindafrekening, die u ontvangt nadat u uw sleutels heeft ingeleverd,  wordt het verschil met u verrekend.

Ik heb de huur opgezegd. Hoe snel is er een nieuwe huurder voor mijn woning?

Het is geen vaststaand feit wanneer we de nieuwe huurder hebben gevonden. We proberen binnen een maand een nieuwe huurder te vinden. Of we dit halen is mede afhankelijk van bijvoorbeeld de huurprijs en de staat van de woning. Na ontvangst huuropzegging adverteren we de woning binnen 2 werkdagen op Woonburo Almelo. De woning staat dan 4 dagen geadverteerd. De volgende werkdag beginnen we met aanbieden. Iedere kandidaat krijgt 2 a 3 dagen de tijd om de woning te bekijken en de stukken aan te leveren. Zodra een kandidaat accepteert (en daar kunnen dus een aantal weigeringen aan vooraf gaan) controleren we binnen 2 werkdagen de aangeleverde stukken. Wanneer de stukken akkoord zijn gaan we het huurcontract aanmaken. Keuren we de stukken af, dan gaan we weer verder met aanbieden. Het kan ook zijn dat er niet voldoende kandidaten zijn en we opnieuw moeten adverteren. Voor een goedkopere woning zijn vaak meer kandidaten dan voor een duurdere woning.

Ik heb de huur van mijn woning opgezegd. Hoe zit het met overname van inventaris of woningaanpassingen?

De woning moet leeg en kaal worden opgeleverd. Wanneer Sint Joseph de woning officieel aan een nieuwe huurder heeft toegewezen voordat u de sleutels heeft ingeleverd, kan hier een uitzondering op worden gemaakt. Inventaris of woningaanpassingen die u zonder noemenswaardige kosten ongedaan kunt maken, kunt u ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder. Samen met de huuropzeggingsbrief ontvangt u een overnameformulier. Hierop kunt u samen aangeven wat de nieuwe huurder van u wil overnemen. Het formulier kunt u ondertekend door beide partijen in de woning achterlaten. Alles wat hier niet op staat, moet bij sleutelinlevering zijn verwijderd. Wanneer er geen nieuwe huurder is gevonden voordat u de sleutels inlevert, is overname helaas niet mogelijk en moet alles alsnog verwijderd worden.

Let op: een kandidaat voor de woning is niet vanzelfsprekend de nieuwe huurder. Pas nadat alle documenten die de poteniële nieuwe huurder moet aanleveren goedgekeurd zijn kan overname officieel geregeld worden.

Ik heb de huur opgezegd en de sleutels al ingeleverd. Ik verwacht nog post. Wat kan ik doen om de post te ontvangen?

Na de eindopname wordt er een brievenbusklem geplaatst zodat er geen post meer kan worden bezorgd. Pas bij oplevering aan de nieuwe huurder gaat de brievenbusklem er weer af.

Ik wil mijn sleutels eerder inleveren dan de einddatum van de huur. Is dit mogelijk?

Als u uw sleutels graag eerder in wilt leveren verzoeken wij u contact met ons op te nemen. We zullen moeten bekijken of het wel of niet mogelijk is om de afspraak die reeds met u gemaakt is voor de eindinspectie te verzetten.  

Houdt u er wel rekening mee dat de datum voor wat betreft de betalingsverplichting blijft staan. Deze wordt niet aangepast als u de sleutels eerder inlevert dan afsgesproken.

Wij zijn getrouwd / hebben geregistreerd partnerschap en gaan uit elkaar. Wie mag blijven wonen?

Door uw huwelijk of uw geregistreerd parnerschap bent u samen huurder van de woning. Als u heeft afgesproken wie in de woning blijft wonen dan ontvangen we graag bericht van u via het formulier Deelopzegging. Komt u er samen niet uit dan bepaalt de rechter wie van u in de woning mag blijven wonen. In dat geval kunt u het vonnis van de rechter meesturen met de Deelopzegging.

Ik heb de huur opgezegd en de woning is nog voorzien van een Ista meter. Wat moet ik doen?

Deze meter kunt u laten zitten. U hoeft hier niets mee te doen.

Ik heb mijn huur opgezegd, maar wil niet tijdens de coronacrisis verhuizen. Kan de opzegtermijn verlengd worden?

Neem in dit geval zo snel mogelijk contact met ons op om te overleggen wat mogelijk is. Bel ons op telefoonnummer (0546) 87 58 00 of maak gebruik van het contactformulier

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Help ons onze website te verbeteren door uw vraag naar ons te sturen via ons feedbackformulier

Stel uw vraag